ALLES IN HUIS GEREGELD VIA EEN APP

25 oktober 2024 column by MorpurgoMedia.nl >> English version available.


Mijn partner pakt haar telefoon en opent de app om de tv aan te zetten. Ze drukt op de knop, maar het werkt niet en er verschijnt een verzoek om een code in te voeren die op de tv zou moeten verschijnen. Ze gebruikt de HUB-app, die al een tijdje problemen geeft. We hebben allebei dezelfde telefoon en dezelfde apps om bijvoorbeeld de tv te bedienen. Zij ervaart constant problemen, terwijl ik nergens last van heb, wat het oplossen van het probleem alleen maar lastiger maakt.

Op haar telefoon verschijnt in de HUB-app een scherm waar de code ingevuld moet worden, maar er verschijnt geen code op de tv. Onder het invulveld staat een link met “Als er geen code verschijnt, klik hier.” Na hierop te hebben geklikt, verschijnt er een nieuw scherm op de telefoon, maar op de tv verandert er helemaal niets. Online zoeken levert geen oplossing op; alleen veel filmpjes met verkeerde informatie.

Ik pak de originele afstandsbediening en probeer van alles, maar zonder succes. Uiteindelijk beland ik in een chat met de tv-fabrikant, die me doorverwijst naar de producent van de HUB-app. Na veel vragen van een chatbot krijg ik uiteindelijk een foutmelding en moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Daar heb ik geen zin in.

Ik besluit de app van haar telefoon te verwijderen en opnieuw te installeren. Dit keer herkent hij de HUB meteen. Helaas lost dit het probleem niet op, maar het was het proberen waard. Ondertussen is mijn partner aan het koken, terwijl haar nieuwe heup pijn doet na een korte wandeling. Ze denkt dat zij iets fout heeft gedaan met de app, maar eigenlijk ben ik degene die alles rondom het netwerk, de wifi en de apps beheert.

In de afgelopen maanden hebben we namelijk al meerdere problemen gehad. Eerst viel de wifi volledig uit. Alle stations stopten ermee en alleen een harde reset bracht alles weer op gang. Hoewel de wachtwoorden en instellingen hetzelfde bleven, moest ik veel apparaten opnieuw koppelen. Soms leek het alsof er een ‘spook’ in ons netwerk zat: apparaten vielen willekeurig uit of verloren de verbinding. Meestal kon ik het probleem oplossen, maar de tv begon een eigen wil te krijgen en ging op willekeurige momenten aan en uit.

Ten einde raad trok ik de stekker uit het stopcontact, waardoor alles – wifi, router, stereo, tv, HUB – uitviel. Ik zette koffie, wachtte vijf minuten en stopte de stekker weer in het stopcontact. Heeft het geholpen? Dat weet ik niet. Maar uiteindelijk besloot ik de HUB van het netwerk te halen. Vanaf nu bedienen we alles met losse afstandsbedieningen op tafel. Het gemak van de afgelopen tien jaar lijkt voorbij.

Ik ga op zoek naar een nieuwe universele app voor de telefoon, maar na een uur testen werkt niets echt goed. Op het punt om op te geven, zie ik dat er al een tv-app op mijn telefoon staat. Tot mijn verbazing werkt deze prima! Op mijn partner haar telefoon staat dezelfde app, en na een simpele koppeling werkt het weer redelijk goed. Alleen het 5.1 geluid van de homecinema gaat niet meer automatisch aan met de tv, maar dat is een kleine prijs voor iets dat werkt.


Geniet van het leven.
Eljo Morpurgo

Reageren kan hier via Mastodon & BlueSky

----------------------

Eljo schrijft in opdracht columns en blog posts voor diverse websites en sociale media. Mocht u een opdracht hebben, neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op via deze link.